Beteggé tehet a sok ülés

A mozgásszegény életmód bizonyítottan hozzájárul több krónikus betegség (kóros elhízás, mozgásszervi, szív- és érrendszeri, daganatos betegségek, csontritkulás, cukorbetegség, stb.) kialakulásához.

A rendszeres testmozgásnak – bármely életkorban is végezzük – nem csak egészségmegőrző, hanem egyes betegségtípusoknál terápiás hatása is van. A mozgásszegény életmód viszont bizonyítottan hozzájárul több krónikus betegség (kóros elhízás, mozgásszervi, szív- és keringési elváltozások, daganatos betegségek,csontritkulás, cukorbetegség, stb.) kialakulásához - hangzott el 3. Európai Mozgásgyógyszer Kongresszuson, amelyet először tartottak meg Budapesten, s amelyre tíz európai országból érkeztek előadók a rendező házigazda, a Magyar Sporttudományi Társaság meghívására.

 

Mihez vezet ez?

A legfrissebb felmérésekből kiderül, hogy – legalábbis Európában – átlagosan naponta egy órával többet ülünk, mint akár csak tíz évvel ezelőtt. A mozgásszegény életmódhoz nem csak az irodai munka, hanem az elektronikai eszközök egyre elterjedtebb használata is hozzájárul. Ráadásul sokszor szórakozásra, virtuális kapcsolattartásra is használjuk, ami – különösen a fiatalabb korosztályhoz tartozókat – mind hosszabb időszakra kényszerít ülésre a szabadidejükben is. A sok ülés, főként, ha a táplálkozásnál sem figyelünk az energiaegyensúlyra, túlsúlyhoz, elhízáshoz és egyéb, ezzel összefüggésbe hozható betegségek kialakulásához vezethet.

 

Tartsunk szünetet!

Friss vizsgálati eredmények szerint lényeges javulást lehet előidézni, ha a hosszan tartó ülést időről időre szünetekkel szakítjuk meg és átmozgatjuk magukat.

Minél gyakrabban tartunk szünetet, annál kedvezőbb a hatás, de legalább óránként egyszer néhány perces testmozgással kéne megszakítani az ülést.

 

„Nem kell nagy dolgokra gondolni – mondta dr. Tóth Miklós, a mostani kongresszus házigazdája és a hazai Mozgás=Egészség Program szakmai irányítását végző Magyar Sporttudományi Társaság (MSTT) elnöke. – Elég pár egyszerűen kivitelezhető tornagyakorlatot elvégezni akár a munkaállomásunk közelében, de már az is jó, ha a szomszéd szobában ülő munkatársat nem telefonon hívjuk fel, hanem odamegyünk hozzá, pláne ha a lépcsőt használjuk a lift helyett. " 

kapcsolódó cikkek